Eric Saade spelar på Helsingborgsfestivalen

det är ifrån i sommras men ja var där :)

Han vann både den internationella juryn och de svenska tittarna. Nu siktar Eric Saade på att slå utomlands men först kommer han hem till Helsingborg. "Det blir en konsert på Helsingborgsfestivalen och det ska bli så jävla kul", säger han.

Nöje. Det blev precis som journalister och schlagerfans siat sedan Melodifestivalens start för sex veckor sedan. Slutstriden stod mellan tävlingens två tjejidoler. De internationella jurygrupperna gav högst poäng till Eric Saade och när det stod klart att nära 24 procent av tittarnas röster gått till honom var kampen över med 44 poäng vann han över Danny, som därmed fick nöja sig med andraplatsen.

– Det känns fantastiskt men jag blev helt utmattad av all nervositet. Nu vill jag åka till Düsseldorf och bara köra över allt, säger Eric.

Dagen efter dramat går Eric på energireserven. Vi träffar honom i ett hotellrum där han spelat in en tv-intervju och när han lägger sig på sängen för en bild är det svårt att komma upp igen. Det blev bara två timmars sömn i natt.

– Jag hade jätteroligt, fick fira med de nära och bara slappna av, säger han.

– Men det känns fortfarande overkligt. Det enda jag tänker på är att jag är så sjukt tacksam för alla som röstade.

Eric Saade har vetat att han varit populär bland tittarna men de utländska jurygrupperna har gjort honom mer nervös. När han nu vann bådas gillande säger han att juryns betyder minst.

– All kärlek från svenska folket är ett kvitto på att publiken tycker om det jag gör. Juryn är i andra hand för mig, det är folket som är viktigast. Men det kanske betyder att Europa gillar det här.

Nu väntar semifinal i Eurovision song contest i Düsseldorf i maj. Efter fiaskot förra året är pressen hård på Sveriges representant, men Eric tar det med gott mod.

– Jag är lite osvensk av mig och jag sa att jag skulle vinna innan Melodifestivalen. Det säger jag om Eurovision också, säger han med ett leende.

Den exploderande glasboxen följer med men scenkläderna byts ut. De nya kommer att gå i samma stil, mer får vi inte veta än.

För Eric Saades del blir det en bra start på vägen mot hans nästa mål. Nu vill han slå utomlands och han tänker börja med Europa.

– Jag släpper mitt andra album i sommar och det är mycket mer internationellt än det förra. Jag har nischat mig mer på mitt sound som är elektro-klubbpop och känner att det ska ut utomlands. Det är en jättefördel att vara med i Eurovision då, säger han.

Eric beskriver sig själv som perfektionist och kontrollfreak och säger att han nog är ganska jobbig att jobba med. Han skriver ofta om låtar flera gånger. Inspirationen får han i vardagen.

– Senaste låten jag skrev heter Timeless och handlar om bland annat sådant här. Ibland önskar man att vissa stunder var tidlösa, kunde vara för evigt.

Men innan det är dags att ta sig an världen kommer Eric hem dit det hela började, den där sommardagen 2004 när talangscouten Lasse Lingman såg honom i en talangjakt på Sundspärlan i Helsingborg, och insåg att det var en blivande idol som stod på scenen. I sommar blir det en konsert på hemmaplan när han spelar på Helsingborgsfestivalen.

– Jag älskar Helsingborg och saknar det varje dag jag är här uppe så det ska bli sjukt kul att komma dit, säger han.

Kort Fakta

Namn: Eric Khaled Saade

Född: 29 oktober 1990 i Helsingborg

Bor: Stockholm

Familj: Mamma Marlene, pappa Walid,
 sju syskon, flickvännen
Molly Sandén, 18.





 lite bilder

Tryck på länken för att se videon!

http://youtu.be/Kclq25qm0d0 ifrån helsingborgsfestivalen
innan han klev upp på scenen!
<3





 


Kommentarer
Postat av: Frida

Fett fin din header blev.

2011-12-18 @ 19:54:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0